Khamis, 11 Ogos 2011

Khusus untuk wanita - Tip bagaimana untuk menjadi orang yang bersyukur


Adakah kita adalah orang yang bersyukur dengan segala nikmat yang Allah berikan kepada kita? Tahukah kita bahawa cara paling mudah untuk bahagia ialah SENTIASA BERSYUKUR!!!

Jika hidup kita berada dalam kesusahan, masih ramai lagi yang lebih susah dari kita. Bersyukur lah dengan apa yang Allah kurniakan pada kita.

Bagaimana untuk menjadi orang yang sentiasa bersyukur?

1. Setiap kali kita bangun awal pagi, ucapakanlah Alhamdulillah
Ucapkan syukur kerana kita dapat tidur malam tadi, dapat merehatkan badan. Ucapkan syukur kerana masih hidup hari ini. Sesiapa sahaja berisiko boleh meninggal dunia ketika sedang tidur. Selepas bangun, ucapkan syukur. Tanamkan azam di dalam hati bahawa kita mahu capai tahap terbaik dalam apa jua perkara yang kita lakukan hari ini dan seterusnya.

2. Ketika menyediakan makanan dan minuman untuk suami dan anak-anak, ucapkan Alhamdulillah.
Ketika kita sedang sibuk menyediakan sarapan untuk suami dan anak-anak, niatkan untuk menggembirakan hati mereka. Mereka gembira merasai hidangan kita, kesannya kita gembira sama. Apabila terlihat senyuman mereka, ucapkan Alhamdullilah di dalam hati kerana kita berjaya menggembirakan hati mereka dengan masakan, air tangan kita. Jangan pertikaikan rasa penat, mengantuk, lemah badan, malas ataupun rasa terpaksa. Hadirkan rasa syukur pada Allah kerana kita mempunyai suami yang menyayangi kita, serta anak-anak penyeri hidup.

3. Lihat sekeliling kita, cari keindahan disebalik kesukaran (Hidup ini bukannya sukar)
Hidup ini sebenarnya indah, cuma kita tidak nampak selama ini. Lihat sekeliling kita, sekeliling rumah kita, bunga-bunga, kicauan burung, desiran angin, nikmati kehijauan dedauan disekeliling kita.  Rasai ketenngan ketika kita menatap itu semua. Kemudian, ucapakanlah Syukur kerana kita diberi peluang menikmati Keindahan alam yang Allah ciptakan ini.

4. Jadikan tugas sebagai peluang untuk kita berbakti
Seorang Wanita, yang bekerja atau tidak bekerja (Suri Rumah) pasti sibuk. Banyak tugas yang perlu dilakukan. Sibuk ditempat kerja dan di rumah, itu adalah peluang untuk beroleh pahala. Niatkan dalam hati, kita lakukan semua pekerjaan kita dengan berbakti kepada Suami dan anak-anak, berbakti kepada keluarga. Lakukan kesemuanya dengan kasih sayang. Apa yang kita curahkan pasti akan dapat semula. Percayalah, apabila suami berpuas hati dengan apa yang kita usahakan dan lakukan, pasti memuji usaha kita, hati kita akan girang. Syukurilah dengan semua itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan