Jumaat, 9 Julai 2010

Mengembirakan Orang Lain


Assalamualaikum, w.b.t
Puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam disampaikan kepada Nabi Muhammad s.a.w, keluarga, sahabatnya, orang-orang yang mengikut syafaatnya hingga hari akhirat.

Muslim yang menghilangkan kesedihan saudaranya akan dipandang mulia oleh Allah. Sabda Nabi s.a.w. - "Amalan yang utama ialah kegembiraan yang kamu tanamkan ke dlam hati seorang Muslim"- Riwayat Ibnu 'Ady.

Rasullulah s.a.w juga bersabda: "Sesiapa yang melapangkan seorang Muslim daripada satu kesusahan dunia, Allah akan melapangkannya daripada kesusahannya pada hari kiamat." - Riwayat Muslim, Abu Daud, Nasa'i, Tirmizi dan Ibn Majah.

Banyak cara boleh dibuat untuk mengembirakan saudara-saudara kita yang lain. Antaranya memberi hadiah pada peristiwa-peristiwa penting dalam hidupnya seperti hadiah sempena hari lahir atau ulang tahun.

Hadiah dari seorang sahabat amat bermakna apatah lagi jika dengan keikhlasan hati. Hadiah itu akan mencetuskan nilai-nilai kasih sayang. Sabda Rasullulah bermaksud: "Hendaklah kamu saling memberi hadiah, kerana ia boleh melahirkan perasaan kasih sayang dan akan menghilangkan permusuhan." - Riwayat Bukhari dan Abu Ya'la.

Cara-cara lain yang boleh kita fikirkan untuk mengembirakan hati orang disekeliling kita. Misalnya, bagi para pendakwah, mencari cara yang kratif dalam memikat hati orang-orang yang didakwahnya demi membawa mereka mengenali Allah dengan hati yang terbuka.

Akhlak mulia adalah keperibadian murni dan disukai oleh semua orang. Malah, ia boleh mengembirakan dan membuatkan hati sesiapa sahaja tenang apabila bersama. Akhlak ibarat mutiara bagi individu Islam.

Adakalanya hanya dengan kata-kata penyejuk boleh memberi sinar kegembiraan kepada orang lain. Oleh itu, janganlah kedekut dengan kata-kata, acapkali ianya sangat diperlukan oleh sahabat kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan