Isnin, 12 Julai 2010

Mengapa membaca al Qur’an ketika kita tidak mengerti Maksudnya?


Ada seorang muslim tua bersama seorang cucunya di sebuah pergunungan di bahagian timur Kentucky, Amerika. Datuknya selalu membaca Qur’an selepas solat subuh setiap hari. Cucunya berusaha meniru setiap tingkah laku datuknya.


Suatu hari, cucu bertanya pada datuknya, “Datuk! Aku berusaha membaca Al- Qur’an seperti dirimu tetapi aku tidak mengerti isinya. Jikapun ada sedikit yang kufahami, ia akan terlupa setiap kali aku menutup kitab itu. Lalu, apa gunanya aku membacanya?”


Dengan perlahan Datuknya membalikkan badan dan berhenti dari memasukkan batu bara ke dalam tungku pemasak. Ia menjawab: “Ambillah bakul ini, bawalah ke sungai di bawah sana dan bawakan untukku sebakul air!”


Cucu membawa bakul hitam penuh jelaga batu bara tersebut ke sungai dan mengambil air. Namun air itu telah habis menitis sebelum sampai ke rumah. Datuknya ketawa dan meminta cucu agar mencubanya sekali lagi: “Mungkin kau harus lebih cepat membawa airnya ke sini.”


Cucu berusaha berlari, namun air itu lebih cepat keluar dari bakul sebelum sampai ke rumah. Dengan termengah-mengah ia pun mengatakan kepada Datuknya bahawa tidak mungkin mengambil air dengan bakul. Sebagai gantinya ia akan mengambil air dengan baldi.


“Aku tidak perlu satu baldi air, yang kuinginkan adalah sebakul air!” jawab Datuknya. “Kau perlu berusaha lebih keras,” marah Datuk, sambil menyuruhnya mengambil air sekali lagi. 


Datuk pun pergi ke luar rumah untuk melihat usaha cucunya. Kali ini cucunya sangat yakin bahawa tidak mungkin membawa air menggunakan bakul. Namun ia berusaha memperlihatkan kepada datuknya bahawa secepat manapun ia berlari, air itu akan habis keluar dari bakul sebelum ia sampai ke rumah.  Kejadian yang sama berulang. Cucu sampai kepada Datuknya dengan bakul yang kosong. “Lihatlah Tuk! Tidak ada gunanya membawa air dengan bakul.” katanya.

“Jadi, kau fikir tidak ada gunanya?”, Datuknya balik bertanya. “Lihatlah bakul itu!” pinta Datuknya.

Ketika cucu memerhatikan bakul itu sedarlah ia bahawa kini bakul hitam itu telah bersih dari jelaga, baik bahagian luar mahupun dalamnya, dan terlihat seperti bakul baru.


“Cucuku, demikianlah yang terjadi ketika engkau membaca Al-Qur’an. Engkau mungkin tidak mengerti atau tidak dapat mengingati apa yang engkau baca darinya. Namun ketika engkau membacanya, engkau akan dibersihkan dan mengalami perubahan, luar mahupun dalam. Itulah kekuasaan dan nikmat Allah kepada kita!”.

1 ulasan:

  1. Kepada suami tercinta, terima kasih kerana mengajarku mengaji Al-Quran. Kepada Allah jua, memohon pertolongan.

    BalasPadam