Khamis, 1 Julai 2010

Jiwa yang Baik

Jika tiada urusan, saya akan balik kampung, di Masjid Tanah untuk melawat Mak, nenek dan keluarga yang lain dikampung. Sudah menjadi rutin, saya dan suami semenjak kawin setahun yang lalu. Jika minggu ini balik ke Kelantan, minggu seterusnya akan balik ke Melaka.

Suami memang seorang yang bertimbang rasa, aku sangat bersyukur memperolehi suami yang sangat menyayangi aku dan keluargaku. Alhamdulillah, Allah itu Maha kaya dan berkuasa, dalam menentukan pasangan kita didunia ini.

Dalam kesibukan kita bekerja, menguruskan keluarga Janganlah kita melupakan orang-orang tua kita. Dan yang penting, kita perlu tahu, suatu hari nanti kita pun akan tua.

Nenek saya selalu berpantun, walaupun sekarang nenek sudah nyanyuk tetapi kebanyakan pantun nenek berkisar pengajaran. Walaupun ringkas tetapi sangat menarik. 

Budak dua beradik,
Pakai Baju Dua serupa,
Kalau Ada Jiwa Yang Baik,
Bolehlah dibelah dua.

Ini adalah salah satu pantun nenek yang diulang-ulang sehingga kini, jika anak cucu datang berkunjung. Pantun ini juga yang diajar pada cucu-cucunya yang lain. Sehinggakan anak kecilku (Muhammad-cicitnya) juga diajarnya. Pantun ini sangat terkesan pada saya sehingga kini.

Ada satu pantun lagi yang dari kecil saya dengar, dan saya membesar dengan pantun-pantun nenek yang menarik dan ringkas.

Burung Kenek-kenek,
Terbang Atas Batu,
Pesan Datuk Nenek,
Jangan Jadi Hantu.

Ini pula versi Nenek Lang (adik kepada nenekku)

Burung Kenek-kenek,
Terbang Atas Batu,
Pesan Datuk Nenek,
Sembahyang 5 waktu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan