Isnin, 25 Februari 2013

MASJID KOTA DAMANSARA:BERKAT BISMILLAHITAWAKALATU 'ALALLAH

Bismillahitawakaltu 'alallah laa haula wala quwata ilabillah
Bismillahitawakaltu 'alallah laa haula wala quwata ilabillah
Bismillahitawakaltu 'alallah laa haula wala quwata ilabillah 

“Dengan nama Allah, aku berserah diri kepada Allah. Tidak ada daya dan kekuatan selain dari Allah".


Begitulah selalu sebelum keluar dari rumah, bibir selalu basah menyebut kalimah keramat itu. Sering mengingatkan suami dan anak-anak untuk membaca doa tersebut. Walaupun anak masih kecil lagi tetapi mereka mengikut apa yang dilakukan oleh ibu bapa.

Pagi semalam Muhammad dan suami tak sihat, jadi kami memutuskan untuk ke klinik pada waktu pagi sebelum ramai orang di klinik. Sampai di klinik, klinik tutup dibuka pukul 6.00 petang. Dan kami tak ingat hari ini adalah hari Ahad, kebiasaan hari Ahad begitulah jadual klinik. Kami pulang semula ke Subang, suami memutuskan untuk ke Masjid Kota Damansara, disebabkan sudah hampir waktu Zohor.

Sampai di masjid ramai yang telah pulang, itu menandakan kami tak sempat berjemaah Solat Zohor. Awan hitam dan mendung diluar, macam nak hujan. Selesai solat Zohor hujan turun rintik pada mulanya, makin lama, makin lebat. Jadi kami memutuskan untuk berteduh sementara hujan berhenti. Saya memanjatkan doa, berkat Allah menurunkan hujan, mudah-mudahan Allah meluaskan lagi rezeki kami.

Untuk tidak kebosanan dalam menunggu hujan teduh, saya memutuskan untuk membaca buku-buku yang berada di rak dalam masjid Kota Damansara. Buku yang bertajuk Syamail Muhammad s.a.w, keperibadian Rasulullah oleh Imam Al-Tirmizi, sangat memikat hati untuk membacanya, siapa yang tak mahu membaca keperibadian manusia yang paling unggul, junjungan Nabi Muhammad s.a.w, kekasih Allah. Kami berkumpul disuatu sudut, buat bulatan kecil, dimana saya membaca untuk didengari suami dan anak2.

Selang beberapa helai, anak yang bongsu Ammar baru 1 tahun tak betah untuk lama-lama duduk, sentiasa mahu sahaja melepaskan diri dari pelukan abi (suami), Muhammad yang berumur 3 tahun, anak yang pertama sudah mahu bermain2 pula, begitulah ulah anak-anak. Jadi suami memutuskan sahaja mahu pulang, walaupun hujan masih lebat diluar.

Subhanallah lebatnya hujan, didalam Masjid ada AJK masjid yang membersih dan mengatur keadaan dalam Masjid, mungkin menunggu jemaah solat Asar pula. Suami mendokong Muhammad, anak yang pertama, suami kata ingin menggambil kereta, biar dekat sedikit menggambil saya dan anak yang bongsu. Hujan masih lebat.

Suami berpayung sambil mengendong anak, berlari-lari kecil untuk ke kereta, manakala saya ke khemah dihadapan tepi masjid untuk menunggu suami. Di dalam khemah ada seorang AJK masjid sedang membaca sesuatu ditengah-tengah kemah. Air naik sehingga ke buku lali, memang mahu sahaja ketengah khemah tetapi tengah khemah lagi dipenuhi air, jadi saya berada di hujung khemah dekat dengan tiang khemah. Memegang erat kepala anak supaya air hujan yang bertempias tidak mengenai anak, takut anak demam. Makin lama, air semakin tinggi didalam khemah, hujan makin lebat diluar.

Kereta suami telah dekat di khemah, mahu sahaja hendak masuk dalam khemah, tetapi dihalang oleh meja-meja. Melihatkan kesukaran saya dan anak mahu memasuki kereta, AJK masjid yang berada ditengah-tengah khemah bergegas untuk mengambil payung dihadapan pintu utama Masjid. Selang beberapa langkah, 'PRANG!!!' bunyi yang kuat didalam khemah, saya terperanjat, mengingatkan anak didalam genggaman. ALLAHHUAKBAR itu sahaja didalam hati. Bumbung khemah jatuh menghempap meja ditengah-tengah khemah, dimana AJK masjid tadi duduk. AJK masjid berpaling kebelakang, dan saya belari bersama anak ke pintu utama masjid. Memang panik ketika itu, saya terselamat kerana ada satu tiang dibahagian saya bediri itu tidak roboh. ALLAHUAKHBAR, kuasa Allah, Allah masih sayang kami, kami terhindar dari malapetaka yang dahsyat itu.

Suami keluar dari kereta, saya menggigil kecil melihat peristiwa itu, dalam hati tak henti-henti memanjat syukur kepada Allah memelihara kami dari malapetaka. AJK masjid itu juga tergamam, suami sempat mengingatkan AJK masjid itu supaya buat sujud Syukur, kerana terhindar dari malapetaka ini.

Di dalam kereta, suami juga berpesan supaya saya buat sujud Syukur, dan menyuruh Muhammad (anak yang sulung) supaya mencium Ummi dan adiknya. "Muhammad, sayang ummi gan adik,....Allah masih bagi kesempatan kita jumpa ummi dan adik". Saya jadi sedih, memang Allah MAHA BESAR, sebaik-baik perancangan, dan perancangan Allah adalah tepat dan kena pada tempat dan waktunya. Tidak sia-sia.

Semuanya berkaitan, suami yang baik yang mahu ambil kami dikhemah, AJK yang ikhlas mahu membantu saya dan anak mengambil payung dihadapan masjid untuk memayungi kami masuk dalam kereta. Atas sebab-sebab itu, malapetaka itu terhindar dengan izin Allah. Sungguh peristiwa itu memantapkan lagi keimanan saya pada Allah. Peristiwa yang merapatkan lagi kasih sayang kami sekeluarga.

Ya Allah kau Tuhanku, aku Hambamu. Terimalah taubat hambamu ini.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan